کالری شماری

سایت لاغری و تناسب اندام MsnAG : کالری غذاها : کالری شماری : یک کالری میزان انرژی از سوختن یک گرم کربوهیدرات، یا یک گرم پروتئین یا یک گرم چربی در بدن تولید می شود، است. کالری واحد سنجش انرژی می باشد. بسته به عوامل مختلف، نیاز بدن به انرژی تغییر می کند. یک قسمت از انرژی در بدن، انرژی متابولیسم پایه است. این سطح انرژی برای فعالیت های پایه مانند تپش قلب، تنفس ریه، جذب مواد مورد نیاز است. محاسبه کالری مورد نیاز براساس جنس و سن و قد و وزن فرد می باشد. با توجه به میزان فعالیت بدن ضریبی در میزان انرژی پایه ضرب خواهد شد.

روزانه به طور متوسط چه مقدار کالری بگیریم؟

یک خانم برای حفظ وزن فعلی‌اش، باید روزی ۲۰۰۰ کالری جذب کند و اگر آن را به ۱۵۰۰ کالری برساند، می‌تواند هفته‌ای ۱ پوند (تقریبا نیم کیلوگرم) وزن کم کند. این ارقام برای یک آقا به ترتیب، ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ کالری است.
البته این بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، قد، وزن، میزان فعالیت، سلامتی و… دارد.

محاسبه کالری مورد نیاز دریافتی روزانه:

برای فرد در محدوده وزن طبیعی، اگر وزن بر حسب واحد کیلوگرم، بر مجذور قد بر واحد متر تقسیم شود، عددی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ خواهیم داشت که این رنج نشان میدهد فرد در محدوده وزن طبیعی است.

اگر فرد در محدوده وزن طبیعی با فعالیت های سبک باشد، وزن فعلی فرد در عدد ۲۴ ضرب، و برای خانم ها عدد حاصل در ضریب ۰.۹ نیز ضرب شود. عدد حاصل، میزان انرژی پایه فرد خواهد بود.

اگر فعالیت خیلی سبک باشد، یعنی ساعت های طولانی از روز فرد نشسته باشد، ضریب ۲۴ و برای فعالیت سبک ضریب ۳۰ و برای فرد با ورزش های لاغری روزانه یا شغل های یدی، ضریب ۳۵، برای فرد با ورزش های حرفه ای ضریب ۴۰ خواهد بود. این ضریب در وزن فرد ضرب شده و میزان انرژی پایه فرد محاسبه می شود.

نکته قابل توجه اینکه عدد حاصل برای خانم ها در عدد ۰.۹ نیز ضرب خواهد شد.

عوامل موثر بر میزان کالری دریافتی

قد، وزن و جنس و سن عواملی هستند که میزان سوخت و ساز بدن را تعیین می کنند. به طور مثال هر چه سن بالاتر رود مخصوصا بالاتر از ۶۰-۶۵ سال، میزان انرژی لازم فرد کاهش پیدا میکند (و نیاز به در نظر گرفتن زمان برای لاغری هست) . عاملی که مشخص می کند که چقدر فرد به انرژی نیاز دارد، ساختار بدنی فرد است. هر چه توده چربی بدن بیشتر باشد (چرا که چربی توده فعال بدن به حساب نمی آید و به انرژی نیازی ندارد)، میزان نیاز به انرژی فرد کمتر است. هر چه فرد عضلانی تر باشد و توده استوخوانی بیشتری داشته باشد نیاز به انرژی بیشتری دارد.

بعد از آن میزان فعالیت فرد مورد بحث قرار می گیرد. هر چه فعال تر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارد.

جهت دریافت برنامه دقیق و منظم روزانه و مشاهده وعده های غذایی اپلیکیشن لاغری را نصب کنید

برای مشاهده کامل این قسمت به اپلیکیشن لاغری و تناسب اندام | MsnAG  به قسمت کالری غذاها و سپس به قسمت کالری شماری  مراجعه کنید .

امتیازدهی :
  • امتیاز بابت کیفیت مطلب :
  • امتیاز بابت کاربردی بودن :
  • امتیاز بابت نصب اپلیکیشن لاغری ما :
5.0
درحال ارسال
به این مطلب امتیاز دهید : 4 (4 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 بازدید مجدد)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال

4 × 4 =